info@drkarimzadehclinic.com
07136277469 | 07136292508

کرایوتراپی

کرایوتراپی چیست؟

کرایوتراپی، سرما درمانی یا «کرایوسرجری» یک روش ساده و غیرتهاجمی است که در آن از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن توده‌ها و دانه‌هایی که بر روی سطح پوست ظاهر می‌شوند، استفاده می‌کنند. این یک روش درمانی مؤثر برای ضایعات پوستی پیش سرطانی (کراتوزهای آکتینیک یا آکنه‌ای) و همچنین سایر بیماری‌های پوستی مانند زگیل، تگ‌های پوستی و خال می‌باشد.

استفاده از نیتروژن مایع بر روی ضایعات پوستی به متخصصین پوست این امکان را می‌دهد تا سلول‌های آسیب دیده پوست را هدف قرار داده و آن‌ها را در سطح سلولی از بین ببرند. بعد از فریز کردن، ناحیه آسیب دیده ممکن است تاول بزند و پوسته پوسته شود و باید طی سه تا شش هفته بهبود یابد.

کرایوتراپی یا سرما درمانی چگونه انجام می‌شود؟

در کرایوتراپی یا سرما درمانی معمولاً از نیتروژن مایع که در دمای ۳۲۱- درجه فارنهایت (۱۹۶- درجه سانتیگراد) ذخیره و نگه‌داری می‌شود، برای “یخ زدن” بافت آسیب دیده استفاده می‌کنند.

در محیط‌های درمان پوستی، جایی که ناحیه‌ تحت درمان معمولاً خارجی و نسبتاً کوچک است، نیتروژن مایع غالباً با پنبه یا تکه فوم استعمال می‌شود. هدف این است که بافت پوست سریع منجمد شود و سپس اجازه داده شود که به آرامی گرم شود که این کار سلول‌های پوستی را تخریب می‌کند. بسته به اندازه ناحیه‌ تحت درمان، ممکن است نیاز باشد که این مایع بار دیگر استعمال شود.

اگرچه بیماران در زمان انجام این روش، مقداری درد را تجربه می‌کنند؛ اما این درد به طور کلی خیلی کم و قابل تحمل است و نیازی به بی‌حسی موضعی نیست. بیماران می‌توانند بعد از این درمان از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنند. کرایوتراپی یک روش کم تهاجمی است و به دلیل حداقل بودن زمان، درد و هزینه‌ای که با خود به همراه دارد، اغلب در اولویت با گزینه‌های جراحی با شدت بیشتر توصیه می‌شود.

کاربردهای کرایوتراپی

• انواع زگیل‌های ویروسی و غیر ویروسی مانند زگیل تناسلی
  • تغییرات رنگ پوستی
  • چربی‌های اضافی بدن
  • درمان بیماری‌هایی مانند سالک
  • از بین برنده ضایعات و کیست‌های خوش خیم
  • انواع خال‌ها

عوارض جانبی کرایوتراپی

اگرچه این روش درمانی عوارض کمی را به همراه دارد، اما کسی که از آن استفاده می‌کند ممکن است در هنگام انجماد، احساس درد خفیف کند و همچنین در منطقه‌ای که در معرض سرما قرار گرفته است، تاول ظاهر شود که بعداً از بین برود.

همچنین ممکن است تراوش‌ها یا توده‌ای در پوست ایجاد شود که توصیه می‌شود برای رد هرگونه بیماری جدی پوستی به یک متخصص در زمینه‌ درمان مشکلات پوستی مراجعه کنید.

بالا